Biuro Rachunkowe

Prowadzenie ksiąg rachunkowych Poznań

Przedsiębiorcy mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w celu rozliczenia się z Urzędem Skarbowym. Mogą one mieć formę:

  • podatkowej księgi przychodów i rozchodów,

  • ksiąg rachunkowych.

Druga opcja, czyli pełna księgowość jest obligatoryjna m.in. dla:

  • spółek handlowych - osobowych i kapitałowych,

  • spółek cywilnych,

  • osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich – w przypadku, gdy ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro,

  • jednostek organizacyjnych, które działają na podstawie prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, bez względu na wielkość przychodów,

  • gmin, powiatów, województw i ich związków,

  • państwowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Czym są księgi rachunkowe? Nazywane inaczej podatkowymi księgami handlowymi stanowią chronologiczne zestawienie uporządkowanych zapisów księgowych. Wykazuje się w nich, jakie obroty i saldo generuje firma oraz jej aktywa i pasywa. Składają się z:

  • dziennika – wykorzystuje się go do chronologicznego zapisu wszystkich operacji gospodarczych. Mogą się w nim znaleźć m.in. informację o rodzaju operacji, kwoty, dane osoby księgującej, konto Wn (winien - obciążenia konta) oraz konto Ma (uznanie konta lub zapisania na dobro konta);

  • księgi głównej – jest ona zbiorem wszystkich wykorzystywanych przez podmiot kont syntetycznych ujmujących zbiorcze zapisy. Zawierać może np. rozrachunki z kontrahentami, ewidencje wynagrodzeń dla pracowników, operacje zakupu i sprzedaży (m.in. faktury i paragony), środki trwałe;

  • zestawienia obrotów i sald – sporządza się je na podstawie zapisów na kontach księgi głównej pod koniec okresu sprawozdawczego. Znaleźć się w nim powinny symbole lub nazwy kont, salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obroty za okres sprawozdawczy, salda na koniec tego okresu oraz suma sald,

  • księgi pomocniczej – która jest uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów zawartych w księdze głównej. Stanowią wyodrębniony system ksiąg, kartotek (czyli zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej,

  • inwentarza - czyli wykazu aktywów i pasywów, będący spisem wszystkiego, co należy do firmy.

Przedsiębiorcy mają obowiązek otworzyć księgi rachunkowe nie później niż w ciągu 15 dni od momentu uruchomienia biznesu lub od chwili, gdy istniejące przedsiębiorstwo zaczyna podlegać przepisom obligującym do prowadzenia finansów w formie ksiąg rachunkowych. Może do tego dojść np. jeśli zostanie przekroczony limit przychodu. Do innych okoliczności, na podstawie których należy uruchomić księgi rachunkowe, jest rozpoczęcie postępowania upadłościowego i likwidacji firmy oraz pierwszy dzień następnego roku obrotowego.

Z kolei zamyka się je nie później niż w ciągu 3 miesięcy od zakończenia działalności firmy (w tym także jej sprzedaży i likwidacji), zmiany formy prawnej oraz dnia zakończenia roku obrotowego.

Zgodnie z zasadami prowadzenie ksiąg rachunkowych odbywa się w siedzibie firmy, w polskiej walucie i w polskim języku. Można jednak ten obowiązek scedować na inny podmiot. W realizacji tych usług specjalizuje się prowadzone przez nas biuro rachunkowe w Poznaniu. Robimy to rzetelnie, a zapisy księgowe wprowadzamy na bieżąco. Klient może być pewien, że są one odzwierciedleniem prawdziwego stanu finansów firmy.

Warto wiedzieć, że za nieprowadzenie ksiąg rachunkowych grozi grzywna albo kara pozbawienia wolności (do dwóch lat) oraz grzywna.


 

Podatkowa książka przychodów i rozchodów

Jest jedną z najpopularniejszych form prowadzenia księgowości przez małych podatników, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych lub liniowo. Podatkowa książka przychodów i rozchodów dotyczy:

  • osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich – jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro,

  • osób, które wykonują działalność na podstawie umów agencyjnych, umów zlecenia,

  • osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej - jeżeli zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg,

  • duchownych, którzy zrzekli się opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego.

Z obowiązku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów są za to zwolnieni:

  • opłacający podatek dochodowy w formach zryczałtowanych,

  • świadczący wyłącznie usługi przewozu osób i towarów taborem konnym,

  • adwokaci wykonujący swój zawód wyłącznie w zespole adwokackim,

  • sprzedający środki trwałe po likwidacji działalności.

Kiedy trzeba założyć podatkową książkę przychodów i rozchodów:

  • w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej,

  • przy zmianie formy opodatkowania już istniejącej firmy – np. przejście na podatek liniowy lub zasady ogólne,

  • 1 stycznia nowego roku podatkowego.

Może ona być prowadzona w formie elektronicznej lub papierowej, a o jej otwarciu należy powiadomić naczelnika Urzędu Skarbowego w ciągu 20 dni od momentu założenia księgi. Jest narzędziem służącym do bieżącej ewidencji księgowej, czyli opisywania wszelkich zarobków oraz wydatków firmy. W księdze przychodów i rozchodów, która składa się z 17 kolumn, wpisuje się:

  • przychody – które zapisywane są z datą ich powstania, czyli np. wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi (w tym częściowego), nie później niż w dniu wystawienia faktury lub uregulowania należności,

  • koszty - data uzależniona jest od rodzaju poniesionego kosztu,

  • zakup towarów i materiałów podstawowych – wpisuje się datę wystawienia faktury za dostarczony towar,

  • koszty wynagrodzeń - księgowanie odbywa się przed datą faktycznie poniesionego wydatku,

  • pozostałe wydatki – w tym zakresie uwzględnia się datę poniesienia kosztu np. datę wystawienia dowodu księgowego,

  • wydatki związane z działalnością badawczo-rozwojową.


 


 

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów

Gdzie powinno odbywać się prowadzenie i przechowywanie podatkowej księgi przychodów i rozchodów wraz z dokumentacją? Miejscem wskazanym przepisami jest siedziba przedsiębiorstwa lub adres, pod którym wykonywana jest działalność. Zlecić to można również naszemu biuru rachunkowemu w Poznaniu. Klient zyskuje dzięki temu:

  • niższe koszty związane z wypełnianiem tego obowiązku – brak konieczności tworzenia działu księgowego lub zatrudniania osoby, która się tym zajmie, brak obciążeń związanych np. z kosztami urlopów, zwolnień lekarskich itd.,

  • terminową realizację usług,

  • wykonywanie zadań księgowych na jasnych zasadach, przy wykorzystaniu nowoczesnego oprogramowania oraz sprzętu,

  • zwolnienie z odpowiedzialności za ryzyko błędów księgowych,

  • więcej czasu na realizację celów firmowych.

Zarówno księgi rachunkowe, jak i podatkowa książka przychodów i rozchodów prowadzona jest zgodnie z przepisami ustawy o

rachunkowości, przepisami podatkowymi i obowiązującymi zasadami rachunkowości. Jeśli masz firmę w Poznaniu lub jego okolicach i szukasz specjalistów, którzy zajmują się księgowością – zapraszamy do współpracy!

 

 

 

 

Nasze biuro: